Обращение к силе Животворящего Креста Господня — великая защита для каждого человека. Известно, что крестным знамением останавливается демоническое воздействие: диавол и его слуги не могут выносить правильного креста, поэтому зачастую пытаются над ним глумиться (именно таково происхождение сатанинских символов перевернутого креста).
Правильное крестное знамение совершается правой рукой, сжатыми большим, указательным и средним пальцами (они символизируют силу и всемогущество Бога Отца, Бога Сына и Бога Духа Святого — Нераздельной Святой Троицы). Вначале пальцы нужно прижать ко лбу, затем к животу (примерно на уровне талии), к правому и затем к левому плечу.

Животворящий Крест Христов — защита от диавола, колдовского воздействия, любой опасности

Церковное предание гласит, что акафист Животворящему Кресту был сочинен на греческом языке еще во времена, когда Римская империя была языческой, времена первохристиан. Возможно, написан этот акафист был в IV веке, когда произошло одно из величайших чудес в истории: император Византии Константин I узнал о христианстве и, в отличие от своих царственных предшественников, не стал воздвигать гонения на учеников Христа, а в сердце своем обратился к Господу Иисусу. И перед одной из страшных битв после сокровенной молитвы император увидел сияющий Крест на небе над полем битвы и услышал Божий глас: «Сим победиши!» — то есть «победишь с помощью этого знамения». Так Крест стал военным знаменем целой Империи, и под знаком Креста долгие века процветала Византия. Константин же был назван Великим и после смерти канонизирован как святой равноапостольный царь — за свои дела и за свою веру.

Мать же Константина Великого, царица Елена, услышав проповедь учеников Христа, крестилась, а затем обрела сам Крест, на котором был распят Господь Иисус Христос и который был зарыт на горе Голгофе.Он был найден царицей Еленой, искавшей его вместе со священниками и епископами, в числе других крестов. Как только Крест был поднят из-под земли, воскрес умерший, которого проносили мимо в похоронной процессии.


Сильная молитва — обращение к Всемогущей Силе Господа

Частицы Животворящего Креста сегодня находятся во многих храмах мира. Возможно, и в вашем городе есть частица Животворящего Креста Господня, и вы можете приложиться к этой великой святыне. Крест зовут Животворящим — творящим и дарующим жизнь, то есть имеющим великую силу.
В утренних и вечерних молитвах, находящихся в каждом православном молитвослове есть молитвы, призывающие силу Божию, происходящую от Креста Господня. Православные христиане, таким образом, ограждают себя на каждый день и на каждую ночь силой Креста Господня.
Обратитесь с молитвой ко Господу, оградите себя крестным знаменем и искренней верой в Бога — и вы увидите, как изменится ваша жизнь.
Читать акафист Кресту Господню можно в любое время дня и ночи, по молитвослову или с экрана смартфона, компьютера.
Читать онлайн акафист Кресту Господню Животворящему можно по тексту ниже.
Да хранит вас Господь силой Честного и Животворящего Своего Креста!

Кондак 1

Икос 1

Кондак 2

Видя падших человеков, Господи, Ты вочеловечився, крест и смерть вольно плотию претерпел еси за род наш, да от смерти вечныя избавиши исповедающия Тя, Сына Божия и вопиющия Ти: Аллилуиа.

Икос 2

Разум человечь изнемогает в постижении велия тайны Твоего, Христе, воплощения и вольнаго за ны страдания: како Ты, Бог сый безстрастный, страсть крестную, яко человек, претерпел еси и сие орудие смерти Твоея соделал еси источником жизни и спасения всем благочестно в Тя верующим и хвалебно воспевающим: Радуйся, Кресте, на немже содеяся таинство, от века предопределенное; радуйся, яко на тебе совершися наше искупление, многообразне во образех и сенех предъявленное. Радуйся, яко умерый на тебе Жизнодавец, Кровь и воду источи, имиже грехи наша омываются; радуйся, яко каплями Святейшей Крове Его греховныя струпы душ наших очищаются. Радуйся, Кресте, якоже древо животное, еже есть посреде рая Божия, христианом вожделенный; радуйся, плодами безсмертия умно нас питающий и надеждою Жизни Вечныя малодушие наше ободряющий. Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 3

Крест Твой, аще и древо видимо есть существом, но Божественною одеяно есть силою, и чувственное миро выявляемо, умно наше чудотворит спасение, подвизая пети Тебе: Аллилуиа.

Икос 3

Имуще пред очима нашима Крест Пресвятый, святолепным поклонением той почитаем распеншагося ради на нем Спаса Христа, и, лобызая, взываем: Радуйся, Кресте, прославленный послушанием и страданием Христовым; радуйся, возвеличенный возвышением на тебе Сына Божия, Иже весь мир от падения Адамля воздвиже. Радуйся, яко сбывшагося на тебе ужаснаго таинства земли ужасеся и вострепета, аки бы хотящи поглотити законопреступныя; радуйся, яко заклавшую на тебе Агнцу Божию завеса храма раздрася и жертва ветхозаветная упразднися. Радуйся, Кресте, яко распадшуюся под тобою камню, каменносердечнии роди еврейстии неверием от Бога отпадоша, благодати же священства и царства лишишася; радуйся, яко омрачившуся солнцу в страсти Христовой нощь многобожия прейде и свет веры возсия. Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 4

Бурею злобы дышуще и завистию движими, первосвященницы иудейстии скрыша в землю Крест Твой, Христе Боже, да не будет обличением безумие их; но той, яко сокровище драгое, из недр земли возсия, тщанием благочестивыя царицы Елены обретенный и на радость всему миру явленный, с богокрасною песнию: Аллилуиа.

Икос 4

Видевше тогда христианстии людие Честнаго Креста обретение, прославляху распеншагося на нем Христа Бога, “Господи, помилуй”, - взывающе. Мы же ныне, подражающе им, прославляем Крест Его святый хваленьми сицевыми: Радуйся, Кресте, в землю сокровенный и оскверненное грехами наше естество земное освятивый; радуйся, явлением своим из недр земных хулителей воплощения и Божества Христова посрамивый. Радуйся, яко Пострадавый на тебе плотию прия всяку власть на Небеси и на земли, да всех и вся к Богу Отцу приведет; радуйся, яко Умерый на тебе яко человек силою Божества Своего сокруши заклепы ада и изведе оттуда души праведных. Радуйся, Кресте, яко разбойник благоразумный, Христу сраспявыйся, Того исповедавый, тобою, аки лествицею, на Небеса взыде; радуйся, яко и всех отсечением страстей Христу сраспинающихся возводиши в Царствие Небесное. Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 5

Господи, при Моисее иногда пророце точию образ Креста Твоего являем побеждаше врази Твоя, ныне же самый Крест Твой имуще, помощи просим: укрепи Церковь Твою и даруй ей победы на враги, да расточатся вси врази Твои, не вопиющий Ти: Аллилуиа.

Икос 5

Честнаго Креста, Христе, действо прообразив Амалика в пустыне Синайстей: егда бо простираше руце, креста образ творя, укрепляхуся людие; ныне же все вещей сбытие в нас исполнися: днесь крест воздвизается, и демони бегают, днесь тварь вся от тли свободися, яко вся Креста ради возсияши нам дарования. Темже, радующеся, вопием: Радуйся, Кресте, оружие Христово страшное, егоже демони трепещут; радуйся, яко силою на тебе Распятаго Христа бесовстии полчища далече прогоняются. Радуйся, яко силою действующия в тебе Божественныя благодати победы на сопротивныя христолюбивым людем даруются; радуйся, яко от тебе, яко высокоросленнаго и многоплодовитаго древа Христова на тебе страдания, плоды жизни и спасения нам произрастают. Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 6

Проповедником силы и Божества Христова явися иногда животворящее древо Крестное, егда прикосновением своим воскреси мертваго и к жизни возведе его, еже видевше, мнози от иудей и язычников познаша велию благочестия тайну: яко спасения ради человеческаго, Бог во плоти явился и страсть крестную претерпе, да спасет вопиющия Ему: Аллилуиа.

Икос 6

Якоже древо райское превелие, возвысися на Голгофе Честный Крест Христов, отонудуже во всю вселенную распростре мысленный ветви благодати и Распеншагося на нем: под егоже сению обретают прохладу палимии зноем страстей и хотящии благочестно жити о Христе Иисусе. Темже и мы, благодати Того причастницы, весело взываем: Радуйся, святый Кресте, древом жизни, Адама ради в Едеме насажденным, преображенный; радуйся, новым Адамом, руце на тебе распростершим, миру явленный. Радуйся, яко под сень благодатнаго защищения твоего вси вернии прибегают; радуйся, яко милосердием Даровавшаго нам тебе кающиися грешницы огня геенскаго избегают. Радуйся, Кресте, утешение наше в скорбех и печалех; радуйся, живительная отрадо и помощь изнемогающим в борьбе с прилогами страстей, мира и диавола. Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 7

Хотя явити роду человеческому благости и милосердия Своего неизследимую пучину, Крест Твой, Господи, дал еси нам тверда блюстителя и прогонителя демонов. Темже вси мы, иже в Тя верующии, прославляем величие страсти Твоея, благодарно поюще Тебе: Аллилуиа.

Икос 7

Дивны дела явил еси, Господи, Крестом Твоим Честным: распеншуся бо Ти на том плотию, вся тварь изменися: солнце лучи своя сокры, основания земли восколебахуся, ад сокрушися державою власти Твоея и изведе юзники, яже от века содержал есть. Сего ради увязаем той сими песненными цветы: Радуйся, Кресте, яко пострадавшему на Тебе вся тварь сострадаше, яко Творцу своему и Владыце; радуйся, яко силу Того и Божество свидетельствоваху солнце помрачением и земля колебанием. Радуйся, яко Умерый на тебе не удержан бысть в мертвых, но, разрушив державу смерти, в третий день воскресе; радуйся, яко воскресшу Тому проповедь евангельская, от лика апостольскаго наченшаяся, во вся концы земли изыде. Радуйся, Кресте, яко тобою кумирослужение и многобожие языческое упразднися; радуйся, яко тебе ради правая вера во Единаго Бога, в Троице славимаго, по всей земли утвердися. Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 8

Странно Бога вочеловечшася и на Кресте распята бывша мысленно видяще, устранимся суетнаго мира, ум на Небеса преложше. Сего ради Бог на землю сниде и на Крест взыде, да тем, аки лествицею, на Небеса возведет вопиющия Ему: Аллилуиа.

Икос 8

Днесь Адам со Евою веселится, предлежащий видяще Крест, имже поражен бысть супостат, иже древле в раи вкушением запрещеннаго плода тех прельстивый и пленники себе сотворивый. Темже и мы, срадующеся праотцем нашим о избавлении от пленения нашего душевнаго, благоговейно воспеваем: Радуйся, Кресте, яко на тебе Пастырь добрый душу Свою положи за овцы Своя и даже до ада сниде, ища заблудших; радуйся, яко Той не презре дело руку Своею, Адама со Евою, но со инеми праведники исхити я из ада, яко из челюстей зверя крепкаго, и в рай всели их. Радуйся, яко на тебе пригвожденному Христу пламенное оружие плещи даде и Херувим, Едем хранящий, отступи от Древа Жизни; радуйся, яко мы, ныне крещением возрожденнии, во Христе новые людие, невозбранно причащаемся райския пищи. Радуйся, Кресте, жезле силы Христовы, от Сиона посланный, имже мы пасемся на пажитех евангельских учений; радуйся, яко тобою невредими сохраняемся от волков душегубных, яко львове рыкающих и ищущих, кого поглотити. Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 9

Всяких бед и козней вражиих избави ны, Кресте треблаженный, яко приемый благодать и силу от пригвожденнаго на тебе Христа, Емуже яко Богу и Избавителю нашему благодарственно и хвалебно поем: Аллилуиа.

Икос 9

Ветийство всякое земнородных не довлеет к прославлению Креста Твоего, Господи, на немже спасение наше соделал еси; темже, недоумевающе восхвалити той по достоянию, взываем сице: Радуйся, Кресте, яко вознесенный на тебе Спас мира мнози люди в познание Свое призва и до ныне призывает; радуйся, яко возсиявый на тебе, аки на свещнице, Свет истинный вся концы земли светом Боговедения озаряет. Радуйся, яко ныне Восток и Запад Пострадавшаго на тебе прославляют; радуйся, яко и тя, яко подножие Христово, вси вернии, возносяще, прославляют. Радуйся, яко от тебе, яко от неизсякаемаго источника, христоименитии людие обилие благ вечных почерпают. Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 10

Спастися хотящим нам и под сень защищения твоего прибегающим, буди помощник, пресвятый Кресте, сохраняя ны от всех зол силою на тебе Распятаго Христа, Емуже яко Богу и Избавителю нашему благодарственно и хвалебно поем: Аллилуиа.

Икос 10

Стена еси, ограждающая нас от бед и напастей, Кресте всечестный, и столп крепкий противу лица вражия, к немуже невидимии борителие приступити не смеют, боящеся взирати на силу Твою. Сего ради с верою ограждаемся святым твоим знамением и весело воспеваем: Радуйся, пречестный Кресте Христов, от нападения духов злобы нас защищаяй; радуйся, от различных стрел их невредимы ны сохраняяй. Радуйся, яко от знамения твоего, с верою благочестно творимаго, вся силы ада, яко дым от ветра, исчезают; радуйся, яко тобою вся крепость их, яко воск от лица огня, истаивает. Радуйся, яко святии мученицы, знамением твоим ограждашеся и имя Христово призвавше, всякий, вид мучений мужественно претерпеша; радуйся, яко преподобнии отцы помощию силы Божества, знамению твоему присущия, бесовская страхования и страстей возстания победиша. Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 11

Пение всеумиленное приносим Ти, всечестный Кресте, и смиренно молимся распятому на тебе Христу Богу нашему, Иже дарова нам тебе во отраду и утешение в скорбех, да страстию Своею избавит нас от страстей душевредных и научит благоверно воспевати Ему: Аллилуиа.

Икос 11

Светом благодати Божией, таинственне ти присущия, просвети наша душевная чувствия, Кресте пресвятый, да тою озаряеми и наставляеми, не поткнемся о камень соблазна, но да возможем путем заповедей Божиих правошествовати во всей жизни нашея, воспевающе ти сице: Радуйся, непрестающих чудес Христовых вестниче и милосердия Его к роду человеческому проповедниче; радуйся. Кресте, рода человеча обновление и Новаго Завета Христова печать и утверждение. Радуйся, торжество веры христианския и благонадежный якорю упования нашего; радуйся, святых храмов Божиих украшение и домов благочестивых ограждение. Радуйся, полей и вертоградов благословение; радуйся всех стихий освящение. Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 12

Благодать Твою всемощную подаждь нам, Господи, да последуем Тебе, Владыце нашему, вземше крест наш, не гвоздьми пригвождающеся тому, но трудами, воздержанием и смирением, да тако причастницы будем страданий Твоих, от нихже истекают потоцы Жизни Вечныя, напаяющия вся правоверныя, благочестно поющия Ти: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще величие твое, всечестный Кресте, восхваляем тя вси, яко победоносный скипетр Царя Небеснаго, нашего же спасения всерадостное знамение, темже и вопием: Радуйся, Кресте, православных христиан державо и несокрушимое их ограждение; радуйся, святителей украшение и всех подвижников веры и благочестия сила и подкрепление. Радуйся, Кресте, от колыбели и до гроба на всех путех жизни нас ограждаяй и по смерти на воздушных мытарствах от духов злобы нас защищаяй; радуйся, яко под знамением твоим почивающии, умершии в вере и благочестии, в последний день воскреснут в Жизнь Вечную. Радуйся, Кресте, явлением своим на Небеси предварити имый славное Второе пришествие Христово; радуйся, яко распеншии Христа и вси невернии узрят тя тогда и горце возрыдают, любящии же Господа, зряще тя, вельми возрадуются. Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 13

О Пречестный и Животворящий Кресте Господень, всех христиан утешение! Тя ныне предлежаща видяще, возводимся мыслию к распятому на тебе Христу, Емуже и молимся смиренно, да тебе ради помилует нас, грешных, и сподобит в селениих райских воспевати Ему: Аллилуиа.

(Kондак читается трижды, затем 1-й икос)

Икос 1

Ангелов лицы, яко Божии служителие, Крест обстояще, вольную страсть Христа Жизнодавца прославляют. Мы же страданьми Того вечныя смерти избавльшеся, подражая Горним Силам, радостно взываем: Радуйся, Кресте, яко на тебе Христос Бог наш, волею руце распростер, спасение наше содела; радуйся, яко распростершимся на тебе Христом преступление Адама и Евы, простерших руце ко древу запрещенному, упразднися. Радуйся, яко воздвижену бывшу на тебе, аки преступну, Законодавцу, древняя клятва, яже на нас бывшая, потребися; радуйся, яко содеявшимся на тебе, странным таинством род человеческий от тли смертныя свободися. Радуйся, яко Пострадавшим и Умершим на тебе жало смерти сокрушися; радуйся, того ради страдания Бог с человеки примирися. Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 1

Приидите, христоименитии людие, составим похвалу Честному Кресту, на нем же Христос, Царь Славы, руце распростер, возведе нас на первое блаженство, из негоже низпадохом прелестию змиевою. Ты же, о пресвятый Кресте, яко имеяй присущую тебе силу Распятаго Христа, спасай и сохраняй от всяких бед любовно зовущия ти: Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Молитвы Честному и Животворящему Кресту Господню

Молитва первая

Кресте Честный, хранитель души и телу буди ми: образом своим бесы низлагая, враги отгоняя, страсти упражняя и благоговение даруя ми, и жизнь, и силу, содействием Святаго Духа и честными Пречистыя Богородицы мольбами. Аминь.

Молитва вторая

О Пречестный и Животворящий Кресте Господень! Древле убо был еси казни позорныя орудие, ныне же знамение спасения нашего присно почитаемое и прославляемое! Како достойне возмогу аз, недостойный, воспети Тя и како дерзну преклонити колена сердца моего пред Искупителем моим, исповедая грехи свои! Но милосердие и неизреченное человеколюбие Распеншегося на тебе смиренное Дерзновение подает ми, да отверзу уста моя воеже славити Тя; сего ради вопию Ти: радуйся, Кресте, Церкве Христовы красота и основание, всея вселенныя - утверждение, христиан всех - упование, царей - держава, верных - прибежище, Ангелов - слава и воспевание, демонов - страх, губительство и отгнание, нечестивых и неверных - посрамление, праведных - услаждение, обремененных - ослаба, обуреваемых - пристанище, заблудших - наставниче, одержимых страстьми - раскаяние, нищих - обогащение, плавающих - кормчий, слабых - сила, во бранех - победа и одоление, сирых - верное покровение, вдов - заступниче, дев - целомудрия охранение, ненадеянных - надежда, недужных - врач и мертвых - воскресение! Ты, прообразованный чудотворящим жезлом Моисея, животворный источник, напаяющий жаждущия духовныя жизни и услаждающий наши скорби; Ты - одр, на немже царственно почил тридневно Воскресший Победитель ада. Сего ради и утро, и в вечер, и полудне прославляю Тя, треблаженное Древо, и молю волею Распеншегося на Тебе, да просветит Он и укрепит Тобою ум мой, да открыет в сердце моем источник любве совершенней и вся деяния моя и путие мои Тобою осенит, да выну величаю Пригвожденнаго на Тебе, грех моих ради, Господа Спасителя моего. Аминь.

Приидите, христоименитии людие, составим похвалу Честному Кресту, на нем же Христос, Царь славы, руце распростер, возведе нас на первое блаженство, из негоже низпадохом прелестию змиевою. Ты же, о пресвятый Кресте, яко имеяй присущую тебе силу Распятаго Христа, спасай и сохраняй от всяких бед любовно зовущия ти:

Икос 1

Ангелов лицы, яко Божии служителие, Крест обстояще, вольную страсть Христа Жизнодавца прославляют. Мы же страданьми Того вечныя смерти избавльшеся, подражая горним силам, радостно взываем:

Радуйся, Кресте, яко на тебе Христос Бог наш, волею руце распростер, спасение наше содела; радуйся, яко распростершимся на тебе Христом преступление Адама и Евы, простерших руце ко древу запрещенному, упразднися. Радуйся, яко воздвижену бывшу на тебе, аки преступну, Законодавцу, древняя клятва, яже на нас бывшая, потребися; радуйся, яко содеявшимся на тебе странным таинством род человеческий от тли смертныя свободися. Радуйся, яко Пострадавшим и Умершим на тебе жало смерти сокрушися; радуйся, того ради страдания Бог с человеки примирися.

Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 2

Видя падших человеков, Господи, Ты вочеловечився, крест и смерть вольно плотию претерпел еси за род наш, да от смерти вечныя избавиши исповедающия Тя, Сына Божия и вопиющия Ти: Аллилуия.

Икос 2

Разум человеч изнемогает в постижении велия тайны Твоего, Христе, воплощения и вольнаго за ны страдания: како Ты, Бог сый безстрастный, страсть крестную, яко человек, претерпел еси и сие орудие смерти Твоея соделал еси источником жизни и спасения всем благочестно в Тя верующим и хвалебно воспевающим:

Радуйся, Кресте, на немже содеяся таинство, от века предопределенное; радуйся, яко на тебе совершися наше искупление, многообразне во образех и сенех предъявленное. Радуйся, яко умерый на тебе Жизнодавец, кровь и воду источи, имиже грехи наша омываются; радуйся, яко каплями святейшей крове Его греховныя струпы душ наших очищаются. Радуйся, Кресте, якоже древо животное, еже есть посреде рая Божия, христианом вожделенный; радуйся, плодами безсмертия умно нас питающий и надеждою жизни вечныя малодушие наше ободряющий.

Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 3

Крест Твой, аще и древо видимо есть существом, но Божественною одеяно есть силою, и чувственное мира выявляемо умно наше чудотворит спасение, подвизая пети Тебе: Аллилуия.

Икос 3

Имуще пред очима нашима Крест пресвятый, святолепным поклонением той почитаем распеншагося ради на нем Спаса Христа, и лобызающе взываем:

Радуйся, Кресте, прославленный послушанием и страданием Христовым; радуйся, возвеличенный возвышением на тебе Сына Божия, Иже весь мир от падения Адамля воздвиже. Радуйся, яко сбывшагося на тебе ужаснаго таинства земли ужасеся и вострепета, аки бы хотящи поглотити законопреступныя; радуйся, яко заклавшуся на тебе Агнцу Божию завеса храма раздрася и жертва ветхозаветная упразднися. Радуйся, Кресте, яко распадшуся под тобою камню, каменносердечнии роди еврейстии неверием от Бога отпадоша, благодати же священства и царства лишишася; радуйся, яко омрачившуся солнцу в страсти Христовой нощь многобожия прейде и свет веры возсия.

Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 4

Бурею злобы дышуще и завистию движими, первосвященницы иудейстии скрыша в землю Крест Твой, Христе Боже, да не будет обличением безумие их; но той, яко сокровище драгое, из недр земли возсия, тщанием благочестивыя царицы Елены обретенный и на радость всему миру явленный, с богокрасною песнию: Аллилуия.

Икос 4

Видевше тогда христианстии людие честнаго Креста обретение, прославляху распеншагося на нем Христа Бога, «Господи, помилуй» взывающе. Мы же ныне, подражающе им, прославляем Крест Его святый хваленьми сицевыми:

Радуйся, Кресте, в землю сокровенный и оскверненное грехами наше естество земное освятивый; радуйся, явлением своим из недр земных хулителей воплощения и Божества Христова посрамивый. Радуйся, яко Пострадавый на тебе плотию прия всяку власть на Небеси и на земли, да всех и вся к Богу Отцу приведет; радуйся, яко Умерый на тебе яко человек силою Божества Своего сокруши заклепы ада и изведе оттуда души праведных. Радуйся, Кресте, яко разбойник благоразумный, Христу сраспявыйся, Того исповедавый, тобою, аки лествицею, на Небеса взыде; радуйся, яко и всех отсечением страстей Христу сраспинающихся возводиши в Царствие Небесное.

Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 5

Господи, при Моисее иногда пророце точию образ Креста Твоего являем побеждаше врази Твоя, ныне же самый Крест Твой имуще, помощи просим: укрепи Церковь Твою и даруй ей победы на враги, да расточатся вси врази Твои, не вопиющии Ти: Аллилуия.

Икос 5

Честнаго Креста, Христе, действо прообразив Моисей, победи Амалика в пустыне Синайстей: егда бо простираше руце, креста образ творя, укрепляхуся людие; ныне же все вещей сбытие в нас исполнися: днесь Крест воздвизается, и демони бегают, днесь тварь вся от тли свободися, яко вся Креста ради возсияши нам дарования. Темже, радующеся, вопием:

Радуйся, Кресте, оружие Христово страшное, егоже демони трепещут; радуйся, яко силою на тебе Распятаго Христа бесовстии полчища далече прогоняются. Радуйся, яко силою действующия в тебе Божественныя благодати победы на сопротивныя христолюбивым людем даруются; радуйся, яко от тебе, яко высокоросленнаго и многоплодовитаго древа Христова на тебе страдания, плоды жизни и спасения нам произрастают.

Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 6

Проповедником силы и Божества Христова явися иногда животворящее древо Крестное, егда прикосновением своим воскреси мертваго и к жизни возведе его, еже видевше, мнози от иудей и язык познаша велию благочестия тайну: яко спасения ради человеческаго, Бог во плоти явися и страсть крестную претерпе, да спасет вопиющия Ему: Аллилуия.

Икос 6

Якоже древо райское превелие, возвысися на Голгофе честный Крест Христов, отонудуже во всю вселенную распростре мысленныя ветви благодати и Распеншагося на нем: под егоже сению обретают прохладу палимии зноем страстей и хотящии благочестно жити о Христе Иисусе. Темже и мы, благодати Того причастницы, весело взываем:

Радуйся, святый Кресте, древом жизни, Адама ради в Едеме насажденным, проображенный; радуйся, новым Адамом, руце на тебе распростершим, миру явленный. Радуйся, яко под сень благодатнаго защищения твоего вси вернии прибегают; радуйся, яко милосердием Даровавшаго нам тебе кающиися грешницы огня геенскаго избегают. Радуйся, Кресте, утешение наше в скорбех и печалех; радуйся, живительная отрадо и помощь изнемогающим в борьбе с прилогами страстей, мира и диавола.

Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 7

Хотя явити роду человеческому благости и милосердия Своего неизследимую пучину, Крест Твой, Господи, дал еси нам тверда блюстителя и прогонителя демонов. Темже вси мы, иже в Тя верующии, прославляем величие страсти Твоея, благодарно поюще Тебе: Аллилуия.

Икос 7

Дивны дела явил еси, Господи, Крестом Твоим честным: распеншуся бо Ти на том плотию, вся тварь изменися: солнце лучи своя сокры, основания земли восколебахуся, ад сокрушися державою власти Твоея и изведе юзники, яже от века содержал есть. Сего ради увязаем той сими песненными цветы:

Радуйся, Кресте, яко пострадавшему на Тебе вся тварь сострадаше, яко Творцу своему и Владыце; радуйся, яко силу Того и Божество свидетельствоваху солнце помрачением и земля колебанием. Радуйся, яко Умерый на тебе не удержан бысть в мертвых, но, разрушив державу смерти, в третий день воскресе; радуйся, яко воскресшу Тому проповедь евангельская, от лика апостольскаго наченшаяся, во вся концы земли изыде. Радуйся, Кресте, яко тобою кумирослужение и многобожие языческое упразднися; радуйся, яко тебе ради правая вера во Единаго Бога, в Троице славимаго, по всей земли утвердися.

Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 8

Странно Бога вочеловечшася и на Кресте распята бывша мысленно видяще, устранимся суетнаго мира, ум на Небеса преложше. Сего ради Бог на землю сниде и на Крест взыде, да тем, аки лествицею, на Небеса возведет вопиющия Ему: Аллилуия.

Икос 8

Днесь Адам со Евою веселится, предлежащий видяще Крест, имже поражен бысть супостат, иже древле в раи вкушением запрещеннаго плода тех прельстивый и пленники себе сотворивый. Темже и мы, срадующеся праотцем нашим о избавлении от пленения нашего душевнаго, благоговейно воспеваем:

Радуйся, Кресте, яко на тебе Пастырь добрый душу Свою положи за овцы Своя и даже до ада сниде, ища заблудших; радуйся, яко Той не презре дело руку Своею, Адама со Евою, но со инеми праведники исхити я из ада, яко из челюстей зверя крепкаго, и в рай всели их. Радуйся, яко на тебе пригвожденному Христу пламенное оружие плещи даде и Херувим, Едем хранящий, отступи от древа жизни; радуйся, яко мы, ныне Крещением возрожденнии, во Христе новые людие, невозбранно причащаемся райския пищи. Радуйся, Кресте, жезле силы Христовы, от Сиона посланный, имже мы пасемся на пажитех евангельских учений; радуйся, яко тобою невредими сохраняемся от волков душегубных, яко львове рыкающих и ищущих, кого поглотити.

Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 9

Всяких бед и козней вражиих избави ны, Кресте треблаженный, яко приемый благодать и силу от пригвожденнаго на тебе Христа, Емуже яко Богу и Избавителю нашему благодарственно и хвалебно поем: Аллилуия.

Икос 9

Ветийство всякое земнородных не довлеет к прославлению Креста Твоего, Господи, на немже спасение наше соделал еси; темже, недоумевающе восхвалити той по достоянию, взываем сице:

Радуйся, Кресте, яко вознесенный на тебе Спас мира мнози люди в познание Свое призва и до ныне призывает; радуйся, яко возсиявый на тебе, аки на свещнице, Свет истинный вся концы земли светом боговедения озаряет. Радуйся, яко ныне Восток и Запад Пострадавшаго на тебе прославляют; радуйся, яко и тя, яко подножие Христово, вси вернии, возносяще, прославляют. Радуйся, яко от тебе, яко от неизсякаемаго источника, христоименитии людие обилие благ вечных почерпают.

Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 10

Спастися хотящим нам и под сень защищения твоего прибегающим, буди помощник, пресвятый Кресте, сохраняя ны от всех зол силою на тебе Распятаго Христа, Емуже яко Богу и Избавителю нашему благодарственно и хвалебно поем: Аллилуия.

Икос 10

Стена еси, ограждающая нас от бед и напастей, Кресте всечестный, и столп крепкий противу лица вражия, к немуже невидимии борителие приступити не смеют, боящеся взирати на силу Твою. Сего ради с верою ограждаемся святым твоим знамением и весело воспеваем:

Радуйся, пречестный Кресте Христов, от нападения духов злобы нас защищаяй; радуйся, от различных стрел их невредимы ны сохраняяй. Радуйся, яко от знамения твоего, с верою благочестно творимаго, вся силы ада, яко дым от ветра, исчезают; радуйся, яко тобою вся крепость их, яко воск от лица огня, истаивает. Радуйся, яко святии мученицы, знамением твоим ограждашеся и имя Христово призвавше, всякий, вид мучений мужественно претерпеша; радуйся, яко преподобнии отцы помощию силы Божества, знамению твоему присущия, бесовская страхования и страстей возстания победиша.

Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 11

Пение всеумиленное приносим Ти, всечестный Кресте, и смиренно молимся распятому на тебе Христу Богу нашему, Иже дарова нам тебе во отраду и утешение в скорбех, да страстию Своею избавит нас от страстей душевредных и научит благоверно воспевати Ему: Аллилуия.

Икос 11

Светом благодати Божией, таинственне ти присущия, просвети наша душевная чувствия, Кресте пресвятый, да тою озаряеми и наставляеми, не поткнемся о камень соблазна, но да возможем путем заповедей Божиих правошествовати во всей жизни нашей, воспевающе ти сице:

Радуйся, непрестающих чудес Христовых вестниче и милосердия Его к роду человеческому проповедниче; радуйся. Кресте, рода человеча обновление и Новаго Завета Христова печать и утверждение. Радуйся, торжество веры христианския и благонадежный якорю упования нашего; радуйся, святых храмов Божиих украшение и домов благочестивых ограждение. Радуйся, полей и вертоградов благословение; радуйся всех стихий освящение.

Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 12

Благодать Твою всемощную подаждь нам, Господи, да последуем Тебе, Владыце нашему, вземше крест наш, не гвоздьми пригвождающеся тому, но трудами, воздержанием и смирением, да тако причастницы будем страданий Твоих, от нихже истекают потоцы Жизни Вечныя, напаяющия вся правоверныя, благочестно поющия Ти: Аллилуия.

Икос 12

Поюще величие твое, всечестный Кресте, восхваляем тя вси, яко победоносный скипетр Царя Небеснаго, нашего же спасения всерадостное знамение, темже и вопием:

Радуйся, Кресте, православных христиан державо и несокрушимое их ограждение; радуйся, святителей украшение и всех подвижников веры и благочестия сила и подкрепление. Радуйся, Кресте, от колыбели и до гроба на всех путех жизни нас ограждаяй и по смерти на воздушных мытарствах от духов злобы нас защищаяй; радуйся, яко под знамением твоим почивающии, умершии в вере и благочестии, в последний день воскреснут в жизнь вечную. Радуйся, Кресте, явлением своим на Небеси предварити имый славное Второе пришествие Христово; радуйся, яко распеншии Христа и вси невернии узрят тя тогда и горце возрыдают, любящии же Господа, зряще тя, вельми возрадуются.

Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 13

О Пречестный и Животворящий Кресте Господень, всех христиан утешение! Тя ныне предлежаща видяще, возводимся мыслию к распятому на тебе Христу, Емуже и молимся смиренно, да тебе ради помилует нас, грешных, и сподобит в селениих райских воспевати Ему: Аллилуия.

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)

Молитва

Кресте честный, хранитель души и телу буди ми: образом своим бесы низлагая, враги отгоняя, страсти упраздняя и благоговение даруя ми, и жизнь, и силу, содействием Святаго Духа и честными Пречистыя Богородицы мольбами. Аминь.

Акафист Животворящему Кресту Господню - православный духовный гимн, в котором утверждается сила духа православных людей, сумевших, несмотря на многочисленные трудности, отстоять и сохранить свою веру. В качестве примера для подражания в этом религиозном тексте приводится подвиг двух древних святых - императора Константина и его матери Елены.

Эти благочестивые христиане, благодаря силе своей веры в Господа Бога, сумели дать христианам возможность свободно исповедовать свою религию. А обретение Животворящего Креста Господня, акафист которому читается во всех православных храмах ежегодно 14 августа и 27 сентября, является одним из самых великих чудес за всю историю христианства.

Что такое акафист?

Прежде чем приступать к рассмотрению акафиста Кресту Животворящему, следует напомнить читателям, что же представляет собой этот вид песнопений. Так обычно называется особый жанр церковных гимнов, который появился гораздо позднее остальных, подобных ему.

В качестве примера можно привести акафист "Воздвижение Животворящего Креста Господня". Религиозные православные авторы стали уделять должное внимание таким стихам только во второй половине XIX века. До этого же Количество написанных акафистов было очень незначительным. Расцвет жанра пришелся на конец девятнадцатого - начало двадцатого столетия нашей эры.

В то время Особый комитет по цензуре, который занимался религиозной литературой, рассмотрел огромное количество новых акафистов. Часть из них была принята, но много написанных произведений было отвергнуто.

Второе рождение жанр получил после Великой Октябрьской революции. В то время на церковь и ее служителей были ужасные гонения, часть религиозных деятелей была уничтожена посредством многочисленных репрессий, которые касались как самих священнослужителей, так нередко и членов их семей. Из-за этих трагических для Православной Церкви событий некоторые церковные службы вынуждены были проводиться в подполье.

Нередко богослужения проводились вне храмов: на квартирах у прихожан, в домах у священников. Часто на таких служениях не было даже дипломированных представителей духовенства. Именно тогда акафист оказался очень востребованным, поскольку чтение данного вида духовных песнопений не подразумевает обязательного участия в них представителей священничества и даже не требует глубокого знания православных канонов. Именно поэтому после Великой Октябрьской революции было создано грандиозное количество произведений этого жанра церковной литературы.

Ещё этому способствовало то обстоятельство, что Комитет по государственной цензуре, который занимался делами духовной литературы, после Октябрьской революции был упразднён. Соответственно, авторы получили больше свободы в послереволюционные годы, чем они имели в царское время.

Третье по счёту возрождение данного жанра церковных песнопений произошло уже в годы перестройки, когда Православная Церковь стала возрождаться в нашей стране и многие поэты и писатели стали обращаться к жанрам духовной литературы. Они заинтересовались прежде всего жанром акафиста, написание которого не обязательно предполагает знание церковнославянского языка. Эти произведения могут быть написаны также и на современном русском языке, и на других языках мира.

В данный момент общее число акафистов, написанных за всю историю Русской Православной Церкви, составляет около двух тысяч. Существует несколько информационных ресурсов, которые специализируются на публикациях новых шедевров данного жанра. Среди них особо выделяется сайт "Акафист.ру", который периодически публикует новые произведения. Среди наиболее плодотворно работающих авторов церковной литературы, которые чаще всего обращаются именно к рассматриваемому жанру, следует выделить Евгения Храповицкого и Александра Трофимова.

Ранние христиане

Акафист Животворящему Кресту, бесспорно, является одним из самых популярных.

Этот духовный гимн посвящён Кресту, который, являясь орудием, с помощью коего было произведено распятие Иисуса Христа, вместе с тем почитается Православной Церковью как святыня, имеющая особую силу, так как вследствие распятия состоялась победа Господа Иисуса Христа над силами ада.

Но эта великая святыня была недоступна первым христианам, так как непосредственно после снятия Христа Крест был утилизирован вместе с крестами, на которых были распяты разбойники, подвергнутые казни на Голгофе одновременно с Господом Исусом. В те суровые годы у последователей Христа не было возможности отыскать Крест, освященный кровью Спасителя, из-за страшных гонений на христиан, которые продолжались в течение нескольких веков.

Это также нашло отражение в тексте акафиста Животворящему Кресту Господню.

Столь страшный для христиан период был показан во многих литературных произведениях, в частности в романе Генрика Сенкевича «Камо грядеши?», по мотивам которого в начале пятидесятых годов двадцатого века в Голливуде был снят художественный фильм.

Христиане преследовались на всей территории Римской Империи. Уличённых в неверности языческим богам и поклонении новому Богу, Иисусу Христу, подвергали страшнейшим пыткам. Одним из самых кровавых истязаний была травля христиан львами. Посмотреть на это дикое зрелище собирались тысячи жителей Рима. Множество христиан стойко выносили эти страдания во имя Господа Иисуса Христа. Некоторые из этих мучеников были прославлены потом в лике святых.

Заступники христианства

Лишь спустя три столетия после Воскресения Спасителя римский правитель Константин подписал указ об отмене преследования христиан. Согласно этому указу, христиане получали право свободно исповедовать свою религию, возводить храмы и участвовать в богослужениях. Сам Константин тоже являлся христианином, равно как и его мать - императрица Елена.

Как повествуется в акафисте Кресту Животворящему, святая равноапостольная императрица Елена была не в силах смириться с тем, что величайшая святыня христианства являлась утерянной и верующие люди не имели возможности поклониться Святому Кресту.

Экспедиция на Святую Землю

При посредничестве своего сына Константина императрица в середине четвёртого века нашей эры предприняла попытку отыскать святыню. Для этого в Иерусалим была снаряжена специальная экспедиция.

По одной из версий, в то время на месте, где совершилась крестная жертва Христа, находился языческий храм в честь богини Афродиты. В результате проведенных раскопок было обнаружено три креста. Также были найдены несколько гвоздей и табличка с надписью "Иисус Назарей, царь иудейский». Императрица Елена столкнулась со сложнейшей задачей - определить, какой из тех трех крестов является животворящим Крестом Иисуса Христа. Решение этой проблемы было подсказано митрополитом Макарием. Он сказал, что Крест Господень должен обладать животворящей силой. Поэтому было решено прикладывать кресты поочередно к одной тяжелобольной женщине. При прикосновении к этой женщине одного из крестов произошло чудесное исцеление страждущей. Таким образом удалось распознать, какой из трех крестов является крестом Господа Иисуса Христа.

Согласно другим источникам, оживлён был покойник из проходящей мимо похоронной процессии. Когда удалось определить истинный Крест, на котором Иисус Христос претерпел свои страдания, патриарх вышел на улицу Иерусалима и поднял реликвию над своей головой.

Многие люди, верующие во Христа, пали на колени перед обретённой святыней. Это событие описано в акафисте Воздвижению Честного и Животворящего Креста Господня.Таким образом, патриарх Макарий разрешил задачу, стоящую перед другими участниками экспедиции благодаря своей вере в Господа. Подобная сила веры и прославляется в акафисте Воздвижению Честного и Животворящего Креста.

На протяжении всего времени раскопок Макарий и Елена пребывали в постоянном посте и часто возносили молитвы Всевышнему.

По одной из легенд, Крест Господень был сделан из дерева, произроставшего когда-то в Речь идёт именно о том дереве, плод которого стал причиной грехопадения первых людей. Когда же совершилась Крестная жертва Христа, этот грех был искуплён. Существует также легенда, что на Голгофе был похоронен прародитель всех людей Адам. Когда Христос принял смерть на кресте, Его кровь просочилась до останков Адама.

Храм Воскресения

На месте обнаружения Креста Господня царица Елена планировала построить большой храмовый комплекс, в перечень объектов которого должны были входить священные для христиан всего мира Голгофа и Гроб Господень, но сама святая равноапостольная императрица Елена не дожила до открытия храма. Завершением строительных работ руководил её сын - император Константин Великий.

В храме отдельный придел посвящён событию обнаружения Животворящего Креста. Он называется приделом Обретения Креста Господня. Эта часть здания является самой низкой его точкой. Лестница в двадцать две ступени связывает её с армянской церковью, которая тоже находится под землёй. Таким образом, можно сказать, что данный придел расположен на уровне второго подземного этажа. Место, где был обнаружен истинный Крест Спасителя, обозначено плитой с изображенным на ней православным восьмиконечным крестом. Плита с трёх сторон огорожена кованой решёткой.

На месте, откуда наблюдала за раскопками святая равноапостольная Елена, находится окно, которое выходит в алтарь армянской церкви.

Эта история, кроме христианских авторов, были описана целым рядом римских и арабских историков. В честь обретения Креста Господня был установлен церковный праздник, который входит в число двунадесятых. В этот день на праздничных церковных службах читается акафист Воздвижению Честного и Животворящего Креста Господня.

Распространение частей Животворящего Креста по всему миру

После обнаружения Истинного Креста Господня императрица Елена приказала разделить священное дерево на несколько частей, чтобы христиане других стран могли поклониться орудию победы над смертью.

Одна из его частей осталась на Святой Земле, в храме Воскресения Господня. Место, где была обнаружена реликвия, находится в приделе Обретения Креста Господня. Одна из частей животворящего Креста есть и в России. Поклониться ей можно в главном храме монастыря, который расположен в небольшом селе Ярославской области, Годеново.

Крест в Годеново

В акафисте Годеновскому Животворящему Кресту, о там, как была найдена эта реликвия, сказано следующее: он чудесным образом появился и был найден в одном из болот в дремучем лесу возле города Ростова Великого. Священное дерево оформлено в виде креста, на котором распят Спаситель. Чудесное явление святыни произошло в двадцатых годах пятнадцатого столетия.

Считается, что Крест таинственным образом попал на Русь из Константинополя. Это явилось своеобразным предзнаменованием падения столицы Византийской империи, которое случилось три десятилетия спустя. Также Крест, появившийся на земле Русской, стал предвестником скорого усиления Московского княжества и объединения вокруг него всех других княжеств в одно Российское государство. Акафист Животворящему Кресту Господню в Годеново воспевает святыню, которая появилась в России накануне провозглашения независимости Русской Православной Церкви от византийского патриарха.

Тогда, после подписания соответствующего документа, Русскую церковь стал возглавлять московский епископ. Это способствовало укреплению российской государственности. Примерно в это же время число русских святынь пополнила и Тогда же один из старцев произнес знаменитую фразу о третьем Риме. Монахиня Переславского Никольского монастыря рассказывает, что в советскую эпоху о Годеновском Кресте почти полностью забыли даже представители духовенства и монашества. В начале девяностых годов монахам Никольского монастыря паломники поведали о Чудотворном Кресте, который находился в одной из забытых, полуразрушенных церквей неподалёку от монастыря. Тогда монастырь взял эту церковь с хранящейся в ней частью Священного Древа под свою опеку. Сейчас до десяти тысяч паломников в год приходят поклониться Кресту Господню.

Перед святыней часто звучит акафист Животворящему Кресту. В Годеново сам Крест подвергся реставрации в начале нового тысячелетия. Восстановительные работы проводили ведущие реставраторы из музеев Санкт-Петербурга. По просьбам священников и монахов обители святыня не покидала храм на время реставрации. Все работы велись в действующем храме. В настоящее время Годеновский Крест является одной из наиболее почитаемых в России святынь. В честь Священного Древа, находящегося в Годеново, был написан новый Акафист Честному и Животворящему Кресту, который читается ежедневно во время богослужений.

Копии Годеновского креста

Православными людьми настолько любим Годеновский Крест, что священники из других городов России стали просить изготовить для их храмов копии данного артефакта. На сегодняшний день известно более десяти копий. Перед каждой из них регулярно читается акафист Честному и Животворящему Кресту Господню. Первая из этих копий была изготовлена для одного из храмов Севастополя и привезена в город в конце 2013 года. В то время в столице Украины уже разгорелось восстание на Майдане. Через некоторое время Крым был возвращён в состав России. С Божьей помощью это произошло без какого-либо кровопролития.

Некоторые верующие видят в пришествии Креста в Севастополь предзнаменование этого значимого для России события. Следующая копия отправилась в Вологду. Третья была изготовлена для Луганского храма. На ней Спаситель получился с тёмным лицом, но спустя год лик Христа чудесным образом посветлел. Церковь, где хранится данная копия, от военных действий не пострадала. Четвёртая копия была преподнесена в подарок Екатеринбургскому патриарху.

Перед отправкой этой копии на Урал её крестным ходом обнесли вокруг храма в Годеново. Говорят, что во время шествия в небе появился составленный из облаков. В 2015-2016 годах копия Годеновской реликвии совершила полёт на международную космическую станцию в составе интернационального экипажа космонавтов.

Когда читается акафист Кресту Животворящему?

В годовом цикле богослужений есть два праздника, посвящённых Честному Древу Креста. Один из них является двунадесятым праздником, то есть входящим в число двенадцати главных праздников Православной Церкви. Этот день называется Воздвижением Креста Господня. От ряда других он отличается тем, что не посвящён какому-либо событию из земной жизни Иисуса Христа. Воздвижением Креста называют поднятие Креста Господня Митрополитом Макарием для того, чтобы люди Иерусалима поклонились ему.

Строки об этом есть в акафисте Животворящему Кресту. После этого традиция поднимать крест над молящимися распространилась во многих странах. В этот день во всех православных храмах происходит чтение акафиста Воздвижению Честнго и Животворящего Креста Господня (текст одного из вариантов можно увидеть на фото выше).

Праздник этот стал отмечаться сразу же после того, как произошли описанные события. Первоначально он предшествовал более почитаемому празднику, посвящённому Гробу Господню. Но время внесло свои поправки в историю, и сегодня день Воздвижения Креста Господня занимает место среди двенадцати величайших праздников Православной Церкви.

Кроме этого праздника существует ещё один. Это Происхождение Честных Древ Креста Господня. В названии слово происхождение употреблено в значение «шествие».

В этот день действительно принято устраивать крестные ходы, впереди которых обычно несётся распятие. Праздник этот отмечается 14 августа. Хотя он и не является двунадесятым, тем не менее любовь к этому дню издревле живёт в русском народе, ведь именно в этот день состоялось Крещение Руси. Данный праздник в русской традиции также называется Медовым Спасом, так как кроме чина освящения воды до и после литургии проводится ещё и чин освящения мёда.

Считается, что с этой даты можно употреблять в пищу мёд нового урожая. Акафист Кресту Животворящему читается на праздничной службе в этот день. Верующие вспоминают во время богослужения о Крестной Жертве Христа.

В трудах греческих богословов выбор даты для праздника объясняется так: в древности на конец лета приходился разгар эпидемий многочисленных болезней. Поэтому по городским главным улицам совершались крестные ходы для освящения жилищ и изгнания болезней. По завершении шествия кресты выставлялись для поклонения. Множество народа собиралось к Кресту, чтобы в искренних молитвах просить милосердного Бога избавить их от болезней и прочих горестей.

Значение акафиста Честному и Животворящему Кресту господню

Этот гимн является благодарением, которое люди приносят Сыну Божьему за Его страдания, которые он претерпел во имя любви к своим духовным детям. В чем помогает акафист Животворящему Кресту Господню? Часто его читают в качестве молитвы о здравии, поскольку известно великое множество случаев чудесного исцеления людей при прикосновении к Священному Древу. Первое из них произошло непосредственно после обнаружения святыни и послужило средством опознания истинного Креста Господня среди двух других, принадлежащих разбойникам. Также этот акафист является прекрасным образцом молитвы об очищении от грехов, которую необходимо совершать каждому православному человеку с надлежащим покаянием и смирением.

Возбранный Воеводо и Господи, смерти и ада победителю, Крестом Твоим и воскресением спасение мира соделал еси посреде земли. Но яко имеяй милосердие неизреченное, спаси нас, Сыне Божий, плотию распныйся за ны, да зовем Ти:

Икос 1

Ангелов Творец и Создатель всего видимаго и невидимаго, сотворивый человека и по грехопадении его не отринувый, ибо Сын Божий, представ, рече Богу и Отцу: «Се иду сотворити волю Твою, Боже», - страшныя страсти, Крест и вольную смерть предначертая Себе, сего ради поклонение Тебе, Спасе наш, приносим, милосердие Твое, прежде сложения мира явленное нам, величающе сице:

Кресту Твоему покланяемся, Христе, имже показал любовь Отца Небеснаго.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, имже явися любовь Духа Святаго, силою крестною торжествующая.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, имже известися Пресвятыя Троицы правда милосердствующая.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, яко той есть совершение нашего спасения.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, яко той есть от века таинства явление.

Кресту Твоему покланяемся, Владыко, и Святое Воскресение Твое славим!

Кондак 2

Видя прегрешившия человеки зельне плачущия, Господи, умилосердився, надежду спасения подал еси им, глаголя: «Семя жены сотрет главу змия и рай паки отверзет вам», - сице и о нас умилосердися, Человеколюбче, и грехами умерщвленныя наши души воскреси, зовущия: Аллилуиа .

Икос 2

Разум недоразуменных обетований Твоих уразумети подавая, в образах и сени Креста Твоего силу показал еси, Господи, о сем Тебе Самаго Бога разумов славим, поюще сице:

Кресту Твоему покланяемся, Христе, егоже тайнодейственно Авраам жертвоприношением Исаака предъизобрази.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, имже Иаков пременением рук образне дети благослови.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, имже Израиль из Египта изведеся.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, егоже силою море пресечеся.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, имже Моисей из камени воду источи.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, имже жезл Ааронов процветший священство утверди.

Кресту Твоему покланяемся, Владыко, и Святое Воскресение Твое славим!

Кондак 3

Силою свыше пророки Твоя облекл еси, Спасе наш, и, от Святаго Духа просвещаеми, глаголаша святии Божии человецы, Крест Твой предвещающи, яко овча на заколение ведеся, Агнче Божий, вземляй грехи мира. Облецы и нас теплотою Духа Твоего и даждь нам, с любовию Кресту Твоему поклоняющимся, пети Тебе: Аллилуиа .

Икос 3

Имеяй богатство милосердия, тако возлюби Бог мир, яко и Сына Своего Единороднаго дал есть, Егоже, яко агнца закланнаго, прежде сложения мира многообразне яви. Сих ради приносим Тебе песнь славословия таковую:

Кресту Твоему покланяемся, Христе, имже медный змий, на древо вознесенный, от змиев укушенныя исцели.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, имже люди, умерщвленныя грехом, оживотвори.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, егоже силою враги победи преподобных рук вознесение.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, имже всем твориши от бед избавление.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, имже древо, вложенное во источник, естество вод измени.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, егоже знамением жезл ангельский Гедеонову жертву воспламени.

Кресту Твоему покланяемся, Владыко, и Святое Воскресение Твое славим!

Кондак 4

Бурю внутрь имеяй помышлений сумнительных, Исаия виде на престоле образно превознесеннаго Бога и вопияше: «Окаянен есмь человек, нечистыя устне имый». Ты же к нему: «Иди и рцы людем Моим слово Мое». И шед, явственно благовести Спаса всех: яко Той язвен бысть за грехи наша и мучен бысть за беззакония наша. Мы же, познавше Тебе, распеншагося за нас, Егоже язвами исцелехом, благодарственно вопием: Аллилуиа .

Икос 4

Слышавши апостоли Твои, Господи, неизреченныя предвещания Твоя, яко подобает Тебе много пострадати, убиену быти и в третий день воскреснути, не разумеваху таинства Креста Твоего, зане сокровен бысть от них глагол сей, дондеже отверзе им ум разумети писания, просвети убо очи мысленныя нас, вопиющих Тебе и глаголющих:

Кресту Твоему покланяемся, Христе, имже умы и сердца верных просвещаеши.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, имже сумнящихся в вере утверждаеши.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, имже грешники к покаянию обращаеши.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, имже демонов от человек прогоняеши.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, яко той есть упования христианскаго знамение.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, яко той есть Церкви Твоея венчание.

Кресту Твоему покланяемся, Владыко, и Святое Воскресение Твое славим!

Кондак 5

Боготочною кровию Твоею, на Кресте излиянною, искупил ны еси от клятвы законныя, распятие претерпев и копием прободся, Спасе наш, сего ради вопием Тебе: Аллилуиа.

Икос 5

Видевше жены еврейския Тебе, грядущаго на вольную страсть и падающаго под тяжестью Креста Твоего, Иисусе, плакахуся зело. К ним же обращся, Ты рекл еси: «Дщери иерусалимския, не плачитеся о Мне, плачите же паче о себе и чадех ваших, яко дние грядут, в няже рекут: „Блаженны неплоды и утробы, яже не родиша, и сосцы, яже не доиша“, когда начнут глаголати горам: „Падите на нас“ и холмам: „Покройте нас“». Мы же в скорбех и печалех наших припадаем к Тебе, Спасе, на сем пути и вопием:

Кресту Твоему покланяемся, Христе, имже отгоняеши от нас рыдания.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, имже приносиши нам радование.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, иже есть скорбящим утешение.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, иже есть болящих исцеление.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, имже даруеши грешникам кающимся прощение.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, иже есть умерщвленных грехами воскресение.

Кресту Твоему покланяемся, Владыко, и Святое Воскресение Твое славим!

Кондак 6

Проповедников богоносных вещание и глаголы пророческия исполняя, многовидныя и лютыя страсти, распятие и смерть претерпети изволил еси, Спасе. Мы же, ранами Твоими исцелевше, пети навыкохом: Аллилуиа.

Икос 6

Возсия вселенней Крест Твой всечестный, на немже грехи наша, вознесши на теле Своем, пригвоздил еси, Иисусе. Мы же, спасение получивше, вопием:

Кресту Твоему покланяемся, Христе, знамению любви Твоея неизреченныя.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, образу милости Твоея безконечныя.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, средостение вражды в человецех разорившему.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, Бога с человеки соединившему.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, мир на земли явившему.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, светом Твоим вся просветившему.

Кресту Твоему покланяемся, Владыко, и Святое Воскресение Твое славим!

Кондак 7

Хотя сокровенную тайну от века открыти, яко овча на заколение веден был еси, Иисусе, и, яко агнец прямо стригущаго его безгласен, наказание за грехи всего мира прием на Себя, да нас свободиши, зовущих: Аллилуиа.

Икос 7

Дивное показал еси на Кресте Твоем Божественное истощание, Сыне Божий. Темже чудящеся, вопием:

Кресту Твоему покланяемся, Христе, на немже претерпел еси язвы гвоздиныя.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, на немже вкусил еси оцта и желчи смешение.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, на немже вися, слышал еси хулы и ругания.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, на немже бе вины Твоея написание.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, на немже вещал еси Матери Твоей утешение.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, на немже учредил еси ученика Твоего Матери Твоей всыновление.

Кресту Твоему покланяемся, Владыко, и Святое Воскресение Твое славим!

Кондак 8

Странна Бога вочеловечшася видяще на Кресте висяща, мертва, нага, умалена паче всех сынов человеческих, устранимся суетнаго мира, ум на небеса преложше. Сего бо ради высокий Бог на землю сниде, и Крест, и смерть претерпе, да нас на небеса возведет, вопиющих Ему: Аллилуиа.

Икос 8

Весь еси любовь, весь еси желание, весь еси благость, весь еси снисхождение, весь еси милосердие и щедрот бездна, Сыне Божий, волею ради нас пострада, и смертию Своею смерть умертви, и Кровию Своею жизнь нам дарова, поющим:

Кресту Твоему покланяемся, Христе, имже ниспосылаеши светлость душевную.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, имже даруеши нам сладость сердечную.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, имже помогаеши нам стяжати быстроту умную.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, имже утверждаеши крепость телесную.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, имже печатлееши в нас надежду известную.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, имже споспешествующи нам сохраняти память предвечную.

Кресту Твоему покланяемся, Владыко, и Святое Воскресение Твое славим!

Кондак 9

Все естество всея твари изменися, зряще Тебе на Кресте висима, Христе, солнце омрачися, и земли основания сотрясошася, гроби отверзошася, и многа телеса усопших святых возсташа, мы же, поклоняющеся страстем Твоим, Христе, зовем: Аллилуиа.

Икос 9

Витии многовещанныя, яко рыбы безгласныя, видим, о Тебе, Иисусе Спасе наш, недоумеют бо глаголати, како Бог непреложный и человек совершенный на кресте пригвождается, мы же, таинству дивящеся, вопием:

Кресту Твоему покланяемся, Христе, не немже пригвоздися Жених Церковный.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, на немже в ребра прободеся Сын Божий, во Иордане и на Фаворе нареченный.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, на немже руце и нозе предал еси на раны.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, на немже лице Твое не отвратил еси от заплеваний.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, на немже вопиял еси Отцу Небесному: «Вскую оставил еси Мене, Боже Мой, Боже Мой».

Кресту Твоему покланяемся, Христе, на немже умирая, гласом велиим воззвал еси: «Отче, в руце Твои предаю дух Мой».

Кресту Твоему покланяемся, Владыко, и Святое Воскресение Твое славим!

Кондак 10

Спасти хотя мир, Восточе востоком, к темному западу, естеству нашему, пришед, смирился еси до смерти, смерти же крестныя. Тем же превознесеся Твое имя паче всякаго имене, и от всех колен небесных и земных слышим: Аллилуиа.

Икос 10

Царю Небесный, Утешителю истинный, Христе, разбойника благоразумнаго во едином часе рая сподобил еси, просвети и нас Древом Крестным и спаси, да вопием во умилении хвалебныя песни Кресту Твоему, поюще:

Кресту Твоему покланяемся, Христе, имже подаеши и самым отчаянным грешникам прощение.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, имже сподобляеши заблудших вразумления.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, яко той есть напаствуемых заступление.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, яко той есть падших возстановление.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, яко того силою плоть нашу со страстьми и похотьми распинаем.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, яко того помощию гордость всяку и грех запинающий нас отвергаем.

Кресту Твоему покланяемся, Владыко, и Святое Воскресение Твое славим!

Кондак 11

Пение всеумиленное приносим Тебе, Спасе наш, Крест Твой животворящий славим, имже спасл ны еси от работы вражия, и благодарственно вопием Ти: Аллилуиа.

Икос 11

Светодательна светильника сущим во тьме неразумия зрим пречестный и животворящий Крест Твой, Господи, имже невещественный вжигающи огнь, наставляеши к разуму Божественному всех, вопиющих таковая:

Кресту Твоему покланяемся, Христе, яко той есть вселенныя держава.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, яко той есть Церкви Твоея слава.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, яко той есть храмов Божиих украшение.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, яко той есть священных таинств веры нашея совершение.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, яко той есть честных даров благодатию Святаго Духа освящение.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, яко той есть мертвых грехами и плотию воскресение.

Кресту Твоему покланяемся, Владыко, и Святое Воскресение Твое славим!

Кондак 12

Благодать спасения подаждь нам, Жизнеподателю, Христе Боже, честным и животворящим Крестом Твоим, имже суетнаго жития убегаем и благодатей духовных сподобляемся, да, славяще Тебе, поем: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще страшныя страсти и животворящий Крест Твой и вольную страсть, яже ради нас человеков и ради нашего спасения претерпел еси, Боже наш, веруем и исповедуем, яко воистину Сын Божий еси, пришедый в мир грешныя спасти, и во умилении зовем:

Кресту Твоему покланяемся, Христе, на немже вознесенный всех к Себе привлекаеши.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, имже разбойнику благоразумному рай отверзаеши.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, у егоже подножия сотник, Бога не ведущий, исповеда Тебе Сыном Божиим.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, яко тем разорил еси вереи преисподней.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, яко на нем совершил еси всего рода человеческаго искупление.

Кресту Твоему покланяемся, Христе, яко на нем, смертию Твоею смерть поправ, даровал еси нам воскресение.

Кресту Твоему покланяемся, Владыко, и Святое Воскресение Твое славим!

Кондак 13

О, пресладкий и всещедрый Иисусе Христе, хотяй судити живым и мертвым! Приими сие моление наше, егда явится на небеси в той страшный день знамение Сына Человеческаго, Крест Твой святый, и, узрев Тебе, грядущаго на облацех небесных с силою и славою многою, восплачутся вся колена земная. Тогда нас пощади, Спасе наш, Кресту Твоему поклоняющихся и вопиющих: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем снова 1-й икос и 1-й кондак.

Молитва Святейшего Патриарха Никона, чтомая пред Кийским Крестом в храме преподобного Сергия Радонежского в Крапивниках в Москве

О Пречестный и Животворящий Кресте!

Ты вселенную всю освяти и свет наведе. Ты от востока, и запада, и севера, и юга во едину Церковь, и во едину веру, и во едино крещение и любовь вся связал еси. Ты непобедимый град христианом, победное оружие Царя Христа. Ты еси вселенныя слава и радование, безсильных сила, благочестивых людей победа и укрепление, воинов дерзновение, путешественником спутник, бедствуемых избавление, обуреваемых тишина, монахов сила, мирских хранителю, всех святых святое и честное украшение. Тебе, Кресту Христову, да поклонюся, Тебя да облобызаю, Тебя вседушне целую со страхом и радостию: со страхом за недостоинство мое, с радостию же за благодать, юже ми даруеши. Тобою бо врата райская затворенная паки отверзаются, ад сокрушается, небесная со земными соединяются, оставление грехов даруется. Аз же чадом Божиим и наследником Царствия Небеснаго нарицатися сподобляюся.

О, Кресте Христов, движущихся на мя и борющих страстей море без напасти мимоити устрои, устремляющиеся же на мя волны и бури утиши, мир сотвори, и житие безмятежне ми прейти сподоби. Горесть и болезнь напастей, и бед, и искушения на благость преложи, и умили, и утеши душу мою, падающую унынием и скорбию.

Христе Боже! Помилуй и спаси душу мою силою Честнаго и Животворящего Твоего Креста и святых ради молитв, ихже мощи водружены в сем Кресте, яко подобает Тебе всякая слава, честь и поклонение, со Безначальным Твоим Отцем и со Пресвятым и Благим и Животворящим Твоим Духом, ныне и присно и во веки веков.

Сведения об акафисте и молитве

Акафист перед Крестом Христовым. Автор - Святейший Патриарх Сергий. Библиография: Е. П. Список основных трудов Патриарха Сергия (Страгородского) // Журнал Московской Патриархии. № 4, 1995. Стр. 135-138. В этой публикации гимн именуется «Акафист Живоносному Древу Креста Господня».

Молитва Святейшего Патриарха Никона. Публикация: Слово о Животворящем Кресте // Патриарх Никон. Труды. М., Издательство Московского Университета, 2004. Стр. 85-93.


Close